Als je niets deelt, ben je verdacht…

11 mei komt de film The Circle in de bioscoop (het boek is beter overigens) en hierin wordt een interessant nabije toekomstbeeld van onze maatschappij geschetst, waarin alles gedeeld moet worden. En dan gaat het niet over delen vanuit een barmhartige insteek, maar als in: sharen/tweeten/liken/loven/pinnen/Instagrammen/Snappen en noem naar op. Alles moet gedeeld worden, want als je niets deelt of niet wilt delen, ben je verdacht. Dan heb je vast iets te verbergen… En zo wordt langzamerhand iedereen in dit wwweb gevangen. And once, you’re in…uiteindelijk ontstaat op deze manier een… Nee je moet het boek maar lezen of de film zien. Deze ontknoping deel ik even niet.

Zelf heb ik een half jaartje terug de keuze gemaakt om niet meer op Facebook actief te zijn. Ik was al niet bijzonder actief, maar ik vond dat ik genoeg Zwarte Piet-manifesten, katjes en aanverwante had gezien. Mis ik zo niet veel? Vast, maar wat niet weet, wat niet deert. Ik moet zeggen na enige ontwenningsverschijnselen in het begin (linksom of rechtsom het is een soort van verslaving) kan ik nu prima zonder.

Ik kan het iedereen aanraden. Doe eens in plaats van stoppen met roken, starten met diëten of sporten dit. Kan dat ook weer van je bucket list af en je houdt tijd over voor echt belangrijke dingen. Bijvoorbeeld NetFlixen 🙂 #Sarcasme

Ronald Laan

Een gedachte over “Als je niets deelt, ben je verdacht…

Geef een reactie

